NYTT: Rådgiver Kristoffer Skavhaug t.v.forklarer til brukeren Martin Myrmo. Mye nytt, men vi deler det ut i passe doser. Da går det greit, sier Skavhaug

Oppfølging viktig ved robotkjøp

Da er de i gang. Kyrne har vent seg til roboten, foringa fungerer og hittil har alt gått som planlagt og håpa på. Martin Myrmo, gårdbrukeren vi besøkte i vår og som holdt på med til dels store utbygginger og omgjøringer i fjøset er så å si ferdig med de store takene.

– Noe småtteri er det alltids igjen, sier han, men det har gått bra og gledelig er det at det ser ut til å fungere som det skal.

Ikke minst var han spent på det første møte mellom kyrne og roboten.
– Det gikk utrolig greit, men det var selvsagt en litt lang melkeprosess første gangen. Ja, andre og tredje også. Jeg skjønner jo kyrne også, når alt er nytt så er det lov å være litt skeptisk. Men de har lært fort og etter noen dager så syns jeg det fungerer som det skal.

robot 3

 

MONTERING: Siste rest av foringsbåndet snart på plass.

Det meste av arbeidet er gjort nå. Litt småtteri står igjen, men de store tingene er på plass. Robot som sagt og bandforinga fungerer. Når det gjelder fôringslinjen så er det litt justering et par steder. Røe-folka skal komme om en dag eller to og fikse det.
– Så alt i alt er jeg meget godt fornøyd med det arbeidet som er gjort av de jeg har kjøpt utstyr fra. De har vært her til avtalt tid og fulgt opp.

Kristoffer Skavhaug, fôringsrådgiver i Tine var også innom Myrmo når robot skulle kjøres i gang. Skavhaug forteller at det ikke sjelden kan være noe småting å passe på i en oppstartingsfase.

– Alle robotleverandører har avtale med oss i Tine og vi stiller opp og gir våre råd ut fra de erfaringer vi har. Den ett-årige oppfølgingsavtalen vi har er ofte veldig fin for brukerne også. Vi er jo en sparringspartner for brukerne og kan bidra med vårt og sammen finne eventuelle feil eller ting som må og kan forbedres. Avtalen bygger på to gårdsbesøk, et før og så et etter nyetableringa. Foruten disse besøkene prater vi oss fram til mye gjennom telefonen.

– Det går mye i fôrplanlegging, se på ressursene og så legge opp drift og fôring etter det.

Før igangsetting av en robot er vi veldig oppmerksom på å få luka ut så mange feil og eventuelle mangler som mulig. Det er jo veldig syns om for eksempel mastitt ble med inn i det nye systemet, forteller Skavhaug.

Ikke bare i robotsammenheng jobber Skavhaug. Han opplever at stadig flere bønder tar kontakt på eget initiativ og vil ha hjelp og råd til fôring og stell.

– Det er gledelig og positivt. Marginene er så små i dag, en må ha alle ender med seg for å få til et godt resultat.

– Nå vil jeg si at her har det gått veldig greit. Myrmo vet tydeligvis hva han holder på med og har kontroll på det han gjør. Det er viktig. Det som jeg nå gjør er å porsjonere ut infoen i passe doser, sier Skavhaug med et smil.

– Det er mye nytt og lurt å lære seg det viktigste først og så ta det litt etter litt.

Også G. Røe og folka hans er fornøyd med jobben som er gjort.

– Vi ser atter et flott moderne fjøs der ny teknologi er kommet på plass og der vi ser at utstyret vi har levert fungerer. Hverdagen har uten tvil blitt lettere for Myrmo. Foring og melking er jo kjernen i dette. Vi er glade for at det fungerer som det skal og at bonden er fornøyd, sier Gunnar K. Røe.

 

Robot 1

 

OPPFØLGING: Det er lurt å ha en oppfølgingsavtale når man investerer i noe så betydelig som en melkerobot.

Kommentarer